نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت دانشگاه گیلان
2 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
With business being more competitive and complicated at international level, necessity of managers’ attention to entry strategies to global markets was introduced as a commercial advantage for companies. In current arena, performance evaluation plays an important role in companies’ success according to complicated and dynamic environments. Various models are developed to measure performance. One of these models is balanced scorecard which has many priorities upon similar methods. This study deals with performance assessment of Iran khodro strategies to enter foreign markets during years 88 and 89 using balanced scorecard. Company strategies and effective index upon these strategies performance is exhibited on the basis of research literature and identification questionnaire and by using experts’ views in balanced scorecard. fuzzy AHP technique is used to determine the degrees of parameters priority to each other. Based on the results of the degree of success of the balanced scorecard perspectives are: Innovation and development prespective 65%, customer 46%, business processes 44% and financial 19%.
کلیدواژهها [English]
10. سجادی، حانیه سادات و حریری، محمدحسین و کریمی، سعید و براتپور، سارا (1387). "خودارزیابی عملکرد بیمارستانها و مراکز آموزشی – درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان با استفاده از مدل تعالی سازمان سال 1385 "، پژوهش در پزشکی (مجله پژوهشی دانشکده پزشکی) ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی شهید بهشتی، دوره 32 ( شماره 3) : 227- 231.
11. صفایی قادیکلایی، عبدالحمیدو میزانی، ندا (1387). "طراحی نه طرح برای ارزیابی عملکرد گروه آموزشی مدیریت در دانشگاههای دولتی کشور"، پژوهشنامهی علوم انسانی و اجتماعی مدیریت سال هشتم( شماره 4 ( پیاپی 31)):101- 124.
12. طالقانی، محمد، کامبیز، شاهرودی، فرزانه، صانعی (1391)، " مقایسه تطبیقی AHP و AHP فازی در رتبهبندی ترجیحات خرید ( مورد مطالعه: صنعت لوازم خانگی)، سال نهم( شماره اول): 81-91.
13. ظرافت انگیز لنگرودی، مجید و صابر، ساعتی و معماریانی، عزیزاله (1387). "ارزیابی صحت نتایج از روش EFQM توسط مدلهای DEA، مجله علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی (JSIAU) "، سال 18 ( شماره 2/70): 11- 23.
14. کاپلان، رابرت اس و دیوید، پی. نورتون، (1387)، سازمان استراتژی محور، پرویز بختیاری، تهران، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، چاپ هفتم، چاپ اول 1383.
15. کاتلر، فیلیپ و آرمسترانگ، گری، (1991)، « اصول بازاریابی »، بهمن فروزنده، تهران، آتروپات، چاپ اول 1376، چاپ پنجم1383.
16. کرامتی، عباس و مشکی، هانیه و نظری شیرکوهی، سلمان ( 1388). " شناسایی و الویتبندی فاکتورهای ریسک پیادهسازی پروژه مدیریت ارتباط با مشتری در ایران"، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 51: 199-240.
17. مهرگان، محمدرضا و دهقان نیری، محمود (1388)،" مدل راهبردی ارزیابی موسسات آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی"، شماره 52، صص79-55. مومنی، منصور، 1387، مباحث نوین تحقیق در عملیات، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، چاپ دوم، چاپ اول 1385.
18. مؤتمنی، علیرضا و جوادزاده، محمد و تیزفهم، مهدی ( 1389). " ارزیابی عملکرد راهبردی بانکها"، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 1: 141-159.
19. مومنی، منصور، 1387، مباحث نوین تحقیق در عملیات، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، چاپ دوم، چاپ اول 1385
20. Agarwal N. P& sonia Agarwal, October (2003), "Value Balanced ScoreCard - A Tool of Performance Appraisal" , The chartered accountant, PP. 417-422
21. Ahmed Zafar U& Osman mohamad& Brian Tan& James p. Johnson, (2002), "International risk perceptions and mode of entry: a case study of Malaysian multinational firms" , journal of Business research, 55 (10): 805-813 .
22. Andersen O.& A. Buvik, (2002), "Firm s’ Internationalization and alternative approaches to the international customer/ market selection", International Business review, 11(3): 347- 363 .
23. Asmussen Christian g.& Gabriel R .G. Benito& Bent Petersen, (2009), "Organizing foreign market activities: From entry mode choice to configuration decisions", International Business Review, 18 (2): 145-155.
24. Gripsrud Geir, Gabriel R. G. Benito, (2005), "Internationalization in retailing: modeling to pattern of foreign market entry", journal of Business research , 58(12): 1672-1680 .
25. Huange Hoa- chen, (2009) ," Designing a knowledge- based system for strategic planning: A balanced scorecard perspective" , Expert Systems with Applications, 36( 1): 209-218.
27. Michalska J., (2005), "The usage of the Balanced Scorecard the estimation of the enterprise’s effectiveness", Journal of Materials processing Technology , 162(163): 751-758.
28. Morschett Drik& Hanna Schramm- Klein& Bernhard Swoboda, (2010), "Decades of research on market entry modes: what do we really know about external antecedents of entry mode choice? ", journal of international management, 16 (1): 60-77.
29. Qure Diego& Enrique Claver& Rosario Andreu, (2007), "Foreign market entry mode in the hotel industry: The impact of country- and firm- specific factors", International Business Review, 16(3): 362-376.
30. Somlev ilian P., Yasuo Hoshino (2005), "influence of location factors on establishment and ownership of foreign investments: The case of the Japanese manufacturing firms in Europe", International Business Review ,14 (5): 577-598 .
31. Yeh,chung-Hsing, Yu-Hern, Chang (2009), " Modeling subjective evaluation for fuzzy group multicriteria decision making" , European Journal of Operational Research ,194 (2): 464–473.
32. Yuan fong- ching, chaochang chiu, 2009, " a Hierarchical design of case-based reasoning in the balanced scorecard application" , Expert systems with Application, 36(1): 333-342.