الگوی توسعه تجارت الکترونیک بر وضعیت شرکت های تولید کننده لوازم خانگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه یزد

2 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

سازمان‌ها در زمینه توسعه تجارت الکترونیکی خود بسیار متفاوت عمل می‌کنند. لذا لازم است عواملی که بر توسعه تجارت الکترونیک اثر دارند شناسایی و با تجزیه و تحلیل آنها برنامه ریزی مناسبی برای کنترل و استفاده از این عوامل برای سازمان‌ها ترسیم گردد.
هدف اصلی تحقیق حاضر"بررسی وضعیت عوامل موثر بر توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای تولید کننده لوازم خانگی"بوده و بدین ترتیب سوال اصلی تحقیق این است که: چه عواملی در توسعه تجارت الکترونیک در شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی نقش دارند؟
یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که عوامل محیطی، سازمانی و ویژگی‌های مدیریتی بر توسعه تجارت الکترونیک در سازمان نقش دارند. و این عوامل می‌تواند نقش پررنگ‌تری نیز در توسعه تجارت الکترونیک در آینده داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

surveying the factors that affect electronic commerce in appliance industry

نویسندگان [English]

  • E. Taghavishoazi 1
  • P. Ahmadi 2
  • S.H. KHodadadhosseini 2
1 Assistant Professor
2 Associated Professor
چکیده [English]

Organizations differ significantly in their inclination to deploy E-Commerce (EC). It is necessary to determine the effectiveness factors in organizational inclination to deploy EC, then by analyzing them help the firms design appropriate interventions in order to control it.
The basic purpose of this research  is ,surveying  the factors that affect electronic commerce  in appliance industry . So, the main question of the research was: Which factors influence the developing  of electronic commerce in appliance industry?
Based on the results of this research, environmental and organizational factors and managerial characteristics can affect developing of e_commerce, which strongly  affect developing  of e_commerce in appliance industry in the future.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Electronic Commerce
  • Developing of E_Commerce
  • customer-led orientation
  • Market-driving orientation
-          Abrahamson , E. & Rosenkopf, L .(1993)."Institutional and competitive bandwagons:Using mathematical modeling sa a tool to explore innovation diffusion ". The Academy of Management Review, 18(3),pp: 487-51
-          Abrahamson , E . &Bartner. L .R.(1990).When do bandwagon diffusions roll? How far do they go? And when do they roll backwards?:A computer simulation.Academy of Management Best Papers Proceedings 1990, pp:155-159
-          Allen,  E.& Fjermestad , J.(2001),"E_Commerce Marketing Strategies:A Framework and Case Analysis" Logestics Information Management,.14(1,2) ,PP:14-23
-          bourgeois, L .J.,III.(1981)."On the Measurement of Organizational Slack". The Academy Of  Management Review,6(1),PP:29-39
 
-          Damanpour. F.(1991). "Organization Innovation :A meta-analysis of effect of determinant and moderato".Academy Of Management Journal, 34,PP:555-590
-          Fennel, M.L .(1984)."Synergy, influence, and information in the adoption of administrative innovation". Academy of Management journal, 27, PP:113-129
-          Flanagin , A . J. (2000)."Social Pressure on organizational website adoption"  Human Communication Research, 26(4),PP:618-646
-          Grover , V.(1993).An empirically derived model for the adoption of customer-based IOS.Decision Sciences,24(3),PP:603-640
-          Hoffman, D  L & Novak, T . P . (1996), “Marketing in Hypermedia computermediated Environment:Conceptual Foundations" .Journal of Marketing, July, PP.50-68.
-          Jack M . Nilles”Electronic Commerce and New Ways of Working .Penetration,Practice,and Future Development in the USA and around the World”JALA International ,Inc, 30August 1999
-          Johnson , D .A.,Allen , B.J ., Crum,M.R.(1992)."The state of EDI usage in the motor carrier industry" .Journal Of Business logistics,PP:51-65
-          Kimberly , J . R.  (1986)."The organizational contex of technological innovation. In D.D.Davis (Ed.)",Managing technological innovation, San Francisco:Jossey-bass,PP: 23-43
-          Lederer,  A. L.  Mirchandani, D. A., & Sims, K. (1996)." Electronic commerce: a strategic application? Proceedings of the 1996 ACM SIGCPR/SIGMIS conference on computer personnel research ,New York: ACM Press. PP: 277
-          Mahmoud Abu-Ali,”E-Commerce in Dubai In its First Survey”, Data Management & Business Research Department
-          Newell, S.,Swan,J.,&Robertson,M.(1998)."A cross-national comparison of the adoption business reengineering:fashion –setting network?"Journal of Strategic Information System.7(4),PP:299-317
-          Oneill, H . M .,Pouder , R .W.,Buchholtz , A . K .(1998) ." Patterns in the diffusion of strategies across organization:Insights from the innovation diffusion literature".Academy of management Review,23(1),PP:98-114
-          Rogers , E . M. & Agarwala-Rogers , R .(1976)."Communication in Organizations".New York:Free Press
-          Roger, E .M .(1976)."New Product Adoption And Diffusion". Journal Of Consumer research,2(March),PP:290-301
-          Sitikin , S . B .&Pablo , A . L .(1992)."Re conceptualizing the determinant of risk behavior".academy of Management Review,17(1),PP:9-38
-          Tabak , F.(1999)."Propensity to adopt technological innovations:The impact of personal characteristics and organizational contex". Journal of engineering and Technology Management,16,PP:247-270
-          Turban , E. (2002). "Electronic commerce 2002". Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
-          V., Kraemer,,K. L., McFarlan , F.W .,Raman ,K . S .,&Yap ,C.S.(1994)."Institutional Factor in information Technology Innovation" .Information System Research,5(2),PP:139-169.
 
 
-          Westphal, J. D., Gulat, R .,. & Shortell ,S.M.(1997)."Customization or Conformity?An institutional and networkperspective on the content and consequence of TQM adoption" . Administrative Science Quarterly,42(2),PP366-394