بررسی نگرش به تبلیغات مصرف کنندگان جوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد

چکیده

تبلیغات به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر ارتباطی سازمان، نقشی شگرف را در جهت موفقیت سازمان ایفا می‌کند. هدف اولیه این پژوهش تبیین نگرش مصرف‌کنندگان جوان نسبت به تبلیغات می‌باشد. در این راستا مدلی مفهومی جهت بررسی تأثیر شش متغیر مستقل اطلاعات محصول، لذت جویی، ارزش اقتصادی، تصویر و نقش اجتماعی، مادی‌گرایی و انحراف از ارزش‌ها بر نگرش مصرف کنندگان نسبت به تبلیغات ارائه شده است. شرکت کنندگان این پژوهش از میان دانشجویان دانشگاه یزد انتخاب شد‌­اند. نتایج تحلیل‌ها حاکی از آن است که سه عدداز شش فرضیه موجود، مورد تایید قرار می‌گیرند. همچنین دو متغیر انحراف از ارزش‌ها و مادی‌گرایی تاثیری منفی بر نگرش مصرف کنندگان نسبت به تبلیغات دارد. این نتایج مدیران تبلیغاتی را قادر خواهد کرد تا نسبت به نگرش مصرف کنندگان حساسیت بیشتری داشته و اطمینان حاصل کنند که مبارزات تبلیغاتی آن‌ها تأثیری معکوس بر عملکرد شرکت آن‌ها در پی نخواهد داشت. همچنین این یافته‌ها به مصرف کنندگان جهت درک بهتر نقش تبلیغات در ترغیب آن‌ها به خرید یاری خواهد داد.


 

 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Consumers’ Attitude Towards Advertising

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohammad Tabatabaei Nasab 1
  • Fateme Parish 2
1 Assistant Professor, Department of Business Management, University of Yazd
2 Master of Science, University of Yazd
چکیده [English]

Advertising as the dominant means of communication in an organization plays an important role in the success of the organization. The primary objective of this study is to explain young consumers' attitudes toward advertising. In this regard, a conceptual model is presented to evaluate the effect of six independent variables of product information, hedonism, good for the economy, image and social role, the deviation of the values of materialism and consumer attitudes toward advertising. Participants in this study were selected from among university students in Yazd. The results indicated that three of the six hypotheses were confirmed. Two variables, namely the deviation from the values and materialism have a negative impact on the attitudes of consumers towards advertising. These results will enable advertising managers to be more sensitive towards consumers’ attitudes and to ensure that their campaigns will not adversely affect the performance of the companies they follow. These findings can also help consumers to better understand the role of advertising in the purchase of goods

کلیدواژه‌ها [English]

  • Advertising
  • Product information
  • Hedonics
  • Economic value
  • Social image
1-حبیب پور، کرم و صفری، رضا (1390(. راهنمای جامع کاربرد spss. انتشارات موسسه راهبرد پیمایش. چاپ سوم
2-حسنقلی پور، طهمورث (1388). (مدیریت تبلیغات). تهران.انتشارات نگاه دانش. چاپ اول
3-خداداد حسینی، سید حمید و روستا، احمد (1389). تبلیغات (از تئوری تا عمل). تهران. انتشارات حروفیه، چاپ اول
4-روستا، احمد و خویه، علی (1386). تاکتیک‌ها و تکنیک‌های تبلیغات. تهران: انتشارات سیته، چاپ اول.
فروزفر، علی (1388). اصول و فنون تبلیغات. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول.
5-موتمنی، علیرضا و مرادی، هادی (1391). تأثیر انگیزه‌های استفاده خدمات پیام کوتاه بر نگرش نسبت به تبلیغات.چشم انداز مدیریت بازرگانی. شماره 100 تابستان 1391. 115-95.
6-مومنی، منصور و فعال قیومی، علی (1386). تحلیل داده‌های آماری با استفاده از spss. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. چاپ اول.
7-Adler, R. B., & Rodman, G. (2000) Understanding human communication, (7th edn). Ft Worth, TX:Harcourt College Publishers.
8-Agrawal, D. (1996). Effect of brand loyalty on advertising and trade promotions: a game theoretic analysis with
empirical evidence. Marketing Science, 15, 86-108.
9-Alwitt, L., & Prabhaker, P. (1992). Functional and beliefs dimensions of attitudes to television advertising:
implications for copytesting. Journal of Advertising Research, 32, 30-42.
10-Amen ,U‌ . (2010) . Consumer Attitude towards Mobile Advertising. Interdisciplinary Journal Of Contemporary Research In Business . 2(3)
11-Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: a theory of development from the late teens through the twenties.
American Psychologist, 55, 469-480.
12-Bovee, C.L., &Arens, W. F. (1992).Contemporary Advertising. Boston: Richard D. Irwin, Inc.
13-Belch, G. E., & Belch, M. A. (2007).Advertising and promotion: an integrated marketing communications, perspective. New York: McGraw-Hill.
14-Celebi, s. I . (2007) .The credibility of advertising vs publicity for new FMCGs in Turkey.Corporate Communications: An International Journal. 12(2), 161-176
15-Chan, K. (2006). Young consumers and perception of brands in Hong Kong: a qualitative study. Journal ofnProduct & Brand Management, 15, 416-426.
16-Chung , c . yang .(2000). Taiwanese students' attitudes towards and beliefs about advertising.journal ofmarkating communications.6(3) .171-183
17-D’Souza, C., &Taghian, M. (2005). Green advertising effects on attitude and choice of advertising themes. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics.17(3). 51-66.
18-Eze, U. C., Lee, C. (2012). Consumers' Attitude towards Advertising .International Journal of Business &Management , 7(13) ,94-108.
19-Friedmann, R., & Zimmer M. (1988). The role of psychological meaning in advertising.Journal of Advertising,17, 41-48. Retrieved from .
20-Goldsmith, R. E., Lafferty, B. A., & Newell, S. J. (2000). The impact of corporate credibility and celebrity
credibility on consumer reaction to advertisements and brands. Journal of Advertising, 29(3), 43-54.
21-Kanso, A. M., & Nelson, R. A. (2007).Multinational corporations and the challenge of global advertising. What do US headquarters consider important in making media-selection decisions? International Marketing Review, 24, 563-590. http://dx.doi.org/10.1108/02651330710827997.
22- Korgaonkar, P .Silverblatt, L.  O'Leary, B. (2001)."Web advertising and Hispanics", Journal of Consumer Marketing, 18(2), 134 – 152.
23-Ling, k. C., Piew, T. H., & Chai, L. T. (2010). The Determinants of Consumers' Attitude Towards Advertising. Canadian Social Sience, 6(4),114-126
24-MacKenzie, S. B. & Lutz, R. L. (1989). An empirical examination of the structural antecedents of attitude toward the ad in an advertising pretesting context. Journal of Marketing, 53, 48- 65.
25-Mehta, A. (2000).Advertising attitudes and advertising effectiveness.Journal of Advertising Research, 40(3), 67-72.
26-Mittal, B. (1994). Public assessment of TV advertising: faint praise and harsh criticism. Journal of Advertising Research, 34, 35-53. 
27-Munusamy, J., & Wong, C. H. (2007). Attitude towards advertising among students at private higher learning institutions in Selangor. UniTAR e-Journal, 3, 31-51.
28-Nelson, P. H. (1974).Advertising as information.Journal of Political Economy, 81, 729-745.
29-Norris, V. (1984). The economic effects of advertising: a review of the literature. Current issues and research in advertising, 7, 134-139.
30-Pearce, M., Cunningham, S, M., & Miller, A. (1971).Appraising the economic and social effects of advertising. Marketing Science Institute Staff Report, October, Cambridge, MA. Retrieved from
31-Petrovici, D.A., &Marinov, M. (2007). Determinants and antecedents of general attitudes toward advertising: a study of two EU accession countries. European Journal of Marketing, 41, 307-326.
32-Singh, R., &Vij, S. (2007). Socio-Economic and ethical implications of advertising – A perpetual study, paper presented at the International Marketing Conference on Marketing & Society, 45-59.
33-Tai, S. H. C. (2007).Correlates of successful brand advertising in China.Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 19(1), 40-56.
34-Tan, S. J. & Chia, L. (2007).Are we measuring the same attitude? Understanding media effects on attitude towards advertising, 7(4).
 35-Tsang, P. M., &Tse, S. (2005). A hedonic model for effective web    marketing: an empirical examination. Industrial Management and Data Systems, 105, 1039-1052.
36-Yan, D. (2004). March 13. Chinese firms spend heavily on ads. China Daily.