نگرش هوش رقابتی مدیران و مزیت رقابتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده مدیریت استراتژیک دانشگاه عالی دفاع ملی

2 مربی مجتمع آموزش عالی بم – کرمان

3 کارشناس ارشد مدیریت برنامه ریزی و توسعه جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط ابعاد پنجگانه هوش رقابتی مدیران (تهاجمی، هجومی، فعال، واکنشی و غافلان) با مزیت رقابتی (کاهش هزینه و تمایز) در هتل­های شهر شیراز صورت پذیرفته است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی توسعه­ای است که با رویکرد کمی و با استفاده از الگوی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری تحقیق مدیران صنعت هتلداری واقع در شهر شیراز هستند که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 106 پرسشنامه جمع‌آوری شد و با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی روابط بین متغیرهای مکنون و مشاهده شده مشخص گردید. نتایج برازش مدل نشان داد که مدیران صنعت هتلداری شهر شیراز، دارای نگرش­های "تهاجمی" و "هجومی" می‌باشند که رابطه معناداری بین این دو نگرش و استراتژی­های "کاهش هزینه" و "تمایز" وجود دارد. نتایج تحقیق می­تواند به مدیران صنعت هتلداری برای رسیدن به مزیت رقابتی با در نظر گرفتن اهمیت نگرش‌های مذکور کمک شایانی کند.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Competitive Intelligence Attitudes and Competitive Advantage

نویسندگان [English]

  • Nabiollah Dehghan 1
  • Morteza Bazrafshan 2
  • Mohammad Reza Rashidi 3
1 Assistant Professor of Business Management, Faculty of Strategic Management, and Supreme of National defense University
2 Instructor of Bam’s Training Institute, Kerman
3 M.A of Tourism Management, Faculty of Management and Accounting, AllameTabaTaba University
چکیده [English]

The purpose of this article is to investigate the relationship between the five attitudes of competitive intelligence (Invasive, assault, active, reactive and ignorant) and competitive advantage in hotels of Shiraz. The research is developmental- practical with quantitative approach and was done via Structural Equation Modeling. The population of this research included hotel managers of Shiraz. A hundred and six participants completed the questionnaire via classified random sampling.  The relationship between latent and observable variables was determined by confirmatory factor analysis. The results of model Goodness showed that the managers of Shiraz hotels have “invasive” and “assault” attitudes. Thus, there is a significant relationship between these two attitudes and “cost reduction” and “differentiation” strategies. The findings can help hotel managers to move toward competitive advantage by considering the importance of the above mentioned attitudes. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competitive Intelligence
  • Competitive Advantage
  • Hotel industry
1-   دانش فرد، فرشته (1389). بررسی عوامل مرتبط با انسجام هوش رقابتی در کارکنان شعبه‏های بانک ملت شهر شیراز. دانشگاه پیام نور.
2-   دهقان، نبی اله؛ دهقان، فاطمه و فتحی، صمد (1391). تبیین و آزمون راهبرد تعامل قابلیت یادگیری بازار، نوآوری و مزیت رقابتی پایدار. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی. شماره 9. بهار 1391 صص 150-128
3-   درگی، پرویز (1390). هوشمندی رقابتی هوشمندی بازاریابی. (ا. آخوندی، م. جاوید موید، تدوین کنندگان) رسا.
4-   واکر، سی آوریل، بوید، هاربرد دابلیو، مالینز، جان، و لرش، ژان  (1383). استراتژی بازاریابی با رویکرد تصمیم محور (چاپ اول) اعرابی، سید محمد، ایزدی، داوود. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی
5-   آمارنامه­ی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس (1391).
1-    An Introduction to Competitive Intelligence. (2004). Global Intelligence Alliance.
2-    Anica Popa, I., & Cucui, G. (2009). A Framework for Enhancing Competitive Intelligence Capabilities using Decision Support System based on Web Mining Techniques. Int, J. of Computers, Communications & Control, ISSN 1841 - 9836, E- ISSN 1841- 9844, IV(4), 326-334.
3-    Anita, K., & Hesford, J. (2007). A Process-Oriented View of Competetive Intelligence and its Impact on Organizational Performance. Journal of Competetive Intelligence and Management.
4-    Barney , J. B. (1996). Firm Resources and Sustained Competetive Advantage. (Vol. 1). Journal of Management.
5-    Berkowtiz, B. D., & Goodman, A. E. (1989). Strategic Intelligence for American National Security. Princeton, NJ, Princeton University Press.
6-    Bouthillier, T., & Jin, T. (2005). Competitive Intelligence and Webometrics. Jounal of Comeptitive Intelligence and Management, 3(3), 19-39.
7-    Calof, J. (1998). Increasing Your IQ - The Competitive Intelligence Edge. EcDevJournal - online version.
8-    Chen, H., Chau, D., & Zeng, D. (2002). CI Spider: a tool for competitive intelligence on Web, Decision Support Systems. 34, 1-17.
9-    Colakoglu, T. (2011). The Problematic of Competetive Intelligence: How to Evaluate & Develop Competetive Intelligence? 7th International Strategic Management Conference, 1623,1651.
10- Ecells, R., & Nehemkis, P. (1984). Corporate Intelligence and Espionage: A Blueprint for Executive Decision Making. NY, Macmillan.
11- Fleisher, C. S. (2001). An introduction to the management and practice of competetive intelligence, in C.S. Westport, CT, Quorum Books, 3-18.
12- Gilad, B. (1989). The Role of Organized Competitive Intelligence in Corporate Strategy. Columbia Journal of World Business, 24(4), 29-36.
13- Herring, J. (1992). September- October). The Role of Intelligence in Formulating Strategy. Journal of Business Strategy, 13(5), 54-60.
14- Kahaner, L. (1996). Competetive Intelligence: From Black Ops to Boardrooms - How Businesse Gather, Analyze, and Use Information to Succeed in the Global Marketplace. New York, NY.
15- Kaleka, Anna. (2002). Resources and capabilities driving competitive advantage in export markets: guidelines for industrial exporters. Industrial Marketing Management, 31, 273– 283.
16- Lemos, A. D., & Porto, n. C. (1998). Technological Forecasting Techniques and Competitive Intelligence: Tools for Improving the Innovation Process. ndustrial Management & Data Systems, 330-337.
17- McGonagle, J. J., & Vella, C. M. (2002). A Case for Competitive Intelligence. The Information Management Journal, 36(4), 35-40.
18- odendaal, B. J. (2004). competetive intelligence with specifice reference to the challenges facing the competetive intelligence professionals in South Africa. . University of Pretoria.
19- Porter, M., & Miller, V. (1991). How Infornation Gives You Competitive Advantage. Harward Business Review.
20- Prescott, J. (1999). The evolution of competitive intelligence: designing a process for action. Proposal Management, 37-52.
21- Qui, T. (2007). Scanning for Competetive Intelligence: A Managerial Perspective. European Journal of Marketing, 42(7/8), 814-835.
22- Rouach, D., & Santi, P. (2001). Competitive Intelligence adds value: Five Intelligence Attitudes (Vol. 19). European Management Journal. Elsevier Science Ltd.
23- Swaka, K. A. (1996). Demystifying Competitive Intelligence. Management Review, 85(10), 47-51.
24- Tain, K. M., Mat Yatin, S. F., Abdul, R. A., & Ahmad, N. M. (2008). Knowledge Management and Competitive Intelligence: A Synergy for Organizational Competitiveness in the K-Economy (Vol. 6). Communications of the IBIMA.