بررسی تأثیر دلبستگی احساسی بین مصرف‌کننده و خرده‌فروشی بر قصد خرید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران

2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)، دانشگاه علامه طباطبایی تهران

چکیده

مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر دلبستگی احساسی بین مصرف­کننده و خرده­فروشی بر قصد خرید مصرف­کنندگان صورت گرفته است. دلبستگی احساسی همان اشتیاق و علاقه شدید نسبت به خردهفروشی، ارزیابی مثبت از خرده فروشی و اظهار علاقه به خرده فروشی می‌باشد. جامعه آماری مورد بررسی، مشتریان فروشگاه‌های هایپراستار می‌باشند و با استفاده از جدول مورگان، نمونه‌ای معادل 384 نفر جهت مطالعه انتخاب شد. این پژوهش از نوع مطالعات پیمایشی بوده و برای جمع‌آوری داده‌ها نیز از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها و تأیید مدل نیز از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده‌است. نتایج برآمده از فرضیات تحقیق نشان می‌دهد که دلبستگی احساسی بر قصد خرید مصرف­کنندگان تأثیر مثبت دارد. همچنین سه متغیر تصویر فروشگاه خرده­فروشی، ارزش معاملاتی ادراک شده، و اعتماد مصرف­کنندگان به فروشگاه بر دلبستگی احساسی تأثیر مثبت دارند. همچنین مشخص شد که متغیر عوامل مرتبط با مسئولیت اجتماعی شرکت تأثیر معناداری بر دلبستگی احساسی ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Consumer-Retailing Emotional Attachment on Purchase Intention

نویسندگان [English]

  • Mahmood Mohammadian 1
  • Masoumeh Khajeh Dehdashti 2
1 Assistant Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University
2 M.A in Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University
چکیده [English]

The aim of current study is to investigate emotional attachment between consumer and retailer on the consumers' intention to purchase. Emotional attachment is the same passion to retail, positive assessment of the retail and expressed interest in sale. Statistical population of the Present study is the customers of the Hyper star store. And using of Morgan table a sample of 384 people was selected for the study. This study is a survey type and for data collection the questionnaire has been used. In order to data analysis and model confirmation, structural equation and confirmatory factor analysis have been used. The results derived from the research assumptions indicate that the emotional attachment has a positive impact on consumers' intention to purchase. Also three variables: retail store image, perceived transactional value, and the consumers trust have an positive impact on emotional attachment. It also became clear that variable corporate social responsibility associations have no significant effect on emotional attachment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional attachment
  • store image
  • perceived transactional value
  • Corporate social responsibility
  • Trust
  • Purchase intentions
1- گودمن، لیندا، و هلین، میشل (1390)، پشت پرده خرید: کشف محرک‌های احساسی خرید. احمد روستا و میترا مهاجری و یاسمین رازقی؛ تهران، کلک سیمین.
2- میرزایی، محسن (1388)، مدیریت فروشگاه و خرده­فروشی‌ها با رویکرد استراتژیک (چاپ اول)، تهران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
1- Arevalo, F. R. J. (2009). The role of emotional attachment in co-production, Unpublished Doctoral Dissertation, College of the Oklahoma State University.
2- Bilotti, K. (2011). Emotional Brand Attachment: Marketing Strategies for Successful Generation, CMC Senior Theses, 273.
3- Bowlby, J. (1979). The Making and Breaking of Affectional Bonds,Tavistock, London.
4- Burke, P. J., and Stets, J. E. (1999).“Trust and commitment through self- verification”. Social Psychology Quarterly62: 347-366.
5- Carroll, B., and Ahuvia, A. (2006).“Some antecedents and outcomes of brand love”. Marketing Letters17: 79–89.
6- Fearne, A., and Hornibrook, S., and Dedman, S. (2001).“The management of perceived risk in the food supply chain: a comparative study of retailer-led beef quality assurance schemes in Germany and Italy”. International Food and Agribusiness Management Review4: 19-36.
7- Grisaffe, D. B., and Nguyen, H. P. (2011).“Antecedents of emotional attachment to brands”. Journal of Business Research64: 1052–1059.
8- Harbaugh, W.T., and Mayr, U., and Burghart, D.R. (2007).“Neural responses to taxation and voluntary giving reveal motives for charitable donations”. Science 316: 1622–1625.
9- Hazan, C., and Shaver, P. R. (2000).“Adult romantic attachment: theoretical developments, emerging controversies, and unanswered questions”. Review of General Psychology4: 132-154.
10- Jiménez, F. R., and Kevin, E. V. (2007).“Emotional Attachment to Objects: Proposed Antecedents”. in Jakki J. Mohr and Robert J. Fisher (eds.) 2007 AMA Educator's Proceedings, American Marketing Association18: 290-291.
11- Jiyoung, H., and Jay, K. (2012).“The role of emotional aspects in younger consumer-brand relationships”. Journal of Product & Brand Management21: 98 – 108.
12- kotler, P., and keller, K. L. (2012). Marketing management(14 ed), new jersey, prentice hall.
13- Liu, B., and Karahanna, E. (2007). Emotional attachment to it brands and technology acceptance, Proceedings of the 2007 Southern Association for Information Systems Conference, US, Prentice Hall.
14- May, D. R., and Gilson, R. L., and Harter, L. M. (2004).“The psychological conditions of meaningfulness, safety and availability and the engagement of the human spirit at work”. Journal of Occupational and Organizational Psychology77: 11-37.
15- Monroe, K. B., and Chapman, J. D. (1987).“Framing Effects on Buyers Subjective Product Evaluations”. Consumer Research14: 193-97.
16- Morgan, R. M., and Hunt, S. D. (1994).“The commitment- Trust theory of Relationship Marketing”. Journal of marketing58: 20-38.
17- Park, C. W., and MacInnis, D. J., and Priester, J. (2007). Brand attachment and management of a strategic brand exemplar,B.H. (Ed.),Handbook of Brand and Experience Management, Schmitt, Elgar Publishing.
18- Thomson, M., and Maclnnis, D. J., and Park, C. W. (2005).“The Ties That Bind: Measuring the Strength of Consumers' Emotional Attachments to Brands”. Journal of consumer psychology15: 77-91.
19- Ulrich, R. O., and Yonca, L., and Gregory, R. (2010).“Store-evoked affect, personalities, and consumer emotional attachments to brands”. Journal of Business Research 63: 1202–1208.
20- Vlachos, P. A., and Theotokis, A., and Pramatari, K., and Vrechopoulos, A. (2010).“Consumer-retailer emotional attachment: Some antecedents and the moderating role of attachment anxiety”. European Journal of Marketing44: 1478 – 1499.
21- Vlachos, P. A., and Vrechopoulos, A. (2012).“Consumer–retailer love and attachment: Antecedents and personality moderators”. Journal of Retailing and Consumer Services19: 218–228.
22- Yim, C. K., and Tse, D. K., and Chan, K. W. (2008).“Strengthening customer loyalty through intimacy and passion: roles of customers’ firm affection and customers’ staff relationships in services”. Journal of Marketing Research45: 741–756.
23- Yoo, S. J., and Chang, Y. J. (2005).“An exploratory research on the store image attributes affecting its store loyalty”. Seoul Journal of Business11: 19-41.
24- Yousafzai, S. Y., and Pallister, J. G., and Foxall, G. R. (2003).“A proposed model of e-trust for electronic banking”.Technozation23: 847-860.