خریدهای اینترنتی و ارزش مصرف‌کنندگان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد

2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد

چکیده

تحقیق حاضر با هدف مطالعه عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی مصرف­کننده با توجه به اثر ارزش­های مصرف­کننده و با روش تحقیق پیمایشی به بررسی جامعه آماری افرادی که حداقل یکبار خرید اینترنتی داشته­اند، پرداخته است. برای تجزیه و تحلیل داده­های جمع­آوری شده، از بررسی روابط علت و معلولی بر مبنای روش مدلسازی معادلات ساختاری و برای بررسی روابط متغیر تعدیل­گر از حداقل مجذورات جزئی استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که نوجویی مصرف­کننده، امنیت، حریم خصوصی بر نیت خرید مجدد اینترنتی تأثیر مثبت دارند. همچنان بنا بر یافته­های تحقیق، ارزش­های مصرف­کننده اثر تعدیل­گری بر متغیرها و نیت خرید مجدد اینترنتی نداشت. در پایان پیشنهاداتی بر مبنای یافته­های تحقیق برای فروشندگان اینترنتی و کسانی که تمایل به انجام خرید و فروش اینترنتی دارند، ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Online Shopping and Consumers Values

نویسندگان [English]

  • Seyed Mahdi Alhosseini Almodarresi 1
  • Fatemeh Mohammadi 2
1 Assistant Professor, Yazd University
2 MBA, Yazd University
چکیده [English]

Online shopping and internet retail are two major categories of e-commerce. According to the rapid and extensive growth of digital online tool such as smart phone and tablets, and the easy getting in the virtual word, online buying and selling and internet retail have created attractive opportunity for entrepreneurship. Statistics show that in the first three months of 2014 more than 5.8 percent of retail is done via the internet in America. Moreover the growth of online retail has been 16 times more than the retail traditional. However, companies in our country are still faced with the lack of significant interest of this style of purchase. Therefore it is necessary to identify factors influence on consumer’s online shopping. This research aimed to study of factors effect on online shopping according to consumer values with survey research method and descriptive-causal type investigates population, who has at least once purchased online. The collected data have been analyzed by structural equation modeling techniques so we could have tested causal relationship between research variables according to outputs of high usage software called LISREL, and partial least squares method for investigation moderation variables, are used. The results show that consumer innovativeness, perceived risk, security, privacy and utility have a positive and significant effect on internet repurchase intention. Also, According to the research findings, consumer values don’t affecting on variables and Internet repurchase intentions. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • online shopping
  • internet consumer behavior
  • consumer values
1- ابارشی، ا. و حسینی، س. (1391)، مدلسازی معادلات ساختاری. جامعه­شناسان، تهران.
2- الفت، ل؛ خسروانی، ف و جلالی، ر (1390)، شناسایی عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی و اولویت بندی آ نها با استفاده از ANP فازی. مدیریت بازرگانی، 3(7)، 36-19.
3- اسماعیل­پور، ح. و گلدوزیان، ا. (1390)، عوامل مؤثر بر انگیزه خرید آنلاین مصرف­کننده، فصلنامه مدیریت کسب وکار، شماره نهم،سال دوم. 123-156.
4- دهدشتی شاهرخ، ز و مبرهن، س. (1391)، بررسی تأثیر عوامل انگیزش فردی بر خرید اینترنتی. مدیریت بازرگانی، 4(12)، 52-37.
5- قاضی طباطبایی، م. (1381)، فرایند تدوین و اجرا و تقسیر ستاده­های مدل لیزرل، یک مثال عینی، دانشگاه تبریز، سالنامه پژوهشی، شماره یکم، 85-125.
6- نظری، م وبغدادی، م. (1392)، شناسایی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر خریدهای آنی آنلاین در فروشگاه های تخفیف گروهی در ایران. مدیریت فناوری اطلاعات، 5 (3)، 239-223.
1- Ahn a, T., Ryu b, S., & Han, I. (2007). The impact of Web quality and playfulness on user acceptance of online retailing. Jornal of Information & Management, 44(3), 263-275.
2- Amoli, J., & Farhoomand, A. (1996). A structural model of end user computing satisfaction and user performance. Jornal of Information & Management, 30(2), 65-73.
3- Bianchi, C., & Andrews, L. (2012). Risk, trust, and consumer online purchasing behaviour: a Chilean perspective. International Marketing Review, 29(3), 253-267.
4- Chiu, Y. B., Lin, C. P., & Tang, L. L. (2005). Gender differs: assessing a model of online purchase intentions in e-tail service. International Journal of Service Industry Management, 16(5), 416-435.
5- Chung, I.K., & Lee, M., M. (2003). A Study of Influencing Factors for Repurchase Intention in Internet Shopping Malls. Institute of Information Technology Assessment, Ministry of Information and Communication Korea, 1-7.
6- Domina, T., Lee, S.E., & MacGillivray, M. (2012). Understanding factors affecting consumer intention to shop in a virtual world. Journal of Retailing and Consumer Services, 19(6), 613-620.
7- Drennan, J., Mort, G.M., &Previte, J. (2006). Privacy, risk perception and expert online behaviour: an exploratory study of household end users, Journal of Organizational andEnd User Computing, 18(1), 1-22.
8- Domina, T., Lee, S.E., & MacGillivray, M. (2012). Understanding factors affecting consumer intention to shop in a virtual world. JournalofRetailingandConsumerServices, 19(6), 613-620.
9- Hernandez, B., Jimenez, J., & Martın, J. (2011). Age, gender and income: do they really moderate online shopping behaviour? Online Information Review, 35(1), 113-133.
10- Hill, W., & Beatty, S. (2011). A model of adolescents' online consumer self-efficacy (OCSE). Journal of Business Research, 64(10), 1025–1033.
11- Kim, J.I., Lee, H., & Kim, H. (2004). Factors Affecting Online Search Intention and Online Purchase Intention. Seoul Journal of Business, 10(2), 27-48.
12- Kim, C., Galliers, R., Shin, N., Ryoo, J.-H., & Kim, J. (2012). Factors influencing Internet shopping value and customer repurchase intention. Jornal of Electronic Commerce Research and Applications, 11(4), 374-387.
13- Kim, J., Forsythe, S. (2010). Factors affecting adoption of product virtualization technology for online consumer electronics shopping. International Journal of Retail & Distribution Management, 38(3), 190-204.
14- Komiak, S.X., (2004). Understanding customer trust in agent-mediated electroniccommerce, web mediated electronic commerce and traditional commerce. Information Technology and Management, 5(1/2), 181-207.
15- Clarke, I., Flaherty, T., (2005), Advances in Electronic Marketing. Idea Group Publishing.
16- Lian, J.W., & Lin, T.M. (2008). Effects of consumer characteristics on their acceptance of online shopping: Comparisons among different product types. Computers in Human Behavior, 24(1), 48-62.
17- Lama, T., Vincent, C., & Qu, H. (2007). A study of hotel employee behavioral intentions towards adoption of information technology. Hospitality Management, 26(1), 49-65.
18- Martın, S., Camarero, C., & Jose, R. (2011). Dual effect of perceived risk on cross-national e-commerce. Internet Research, 21(1), 46-66.
19- Ponte, E. B., Trujillo, E. C., & Rodríguez, T. E. (2015).  Influence of trust and perceived value on the intention to purchase travel online: Integrating the effects of assurance on trust antecedents. Jornal of Tourism Management, 47(5), 286–302.
20- Poddar A., Donthu, N., & Wei, Y. (2009). Web site customer orientations, Web site quality, and purchase intentions: The role of Web site personality. Journal of Business Research, 62(4), 441–450.
21- Schlosser, A.E. (2003). Experiencing products in the virtual world: the role of goal and imagery in influencing attitudes versus purchase intentions. Journal of Consumer Research, 30(2), 184-198.
22- Son, M., Kyesook, H. (2011). Beyond the technology adoption: Technology readiness effects on post-adoption behavior. Journal of Business Research, 64(11), 1178–1182.
23- Shin, J. I., Chunga, K. H., Ohb, J. S., & Leec, c. W. (2013). The effect of site quality on repurchase intention in Internet shopping through mediating variables: The case of university students in South Korea. International Journal of Information Management, 33(3), 453– 463.
24- To, P.-L., Liao, C., & Lin, T.-H. (2007). Shopping motivations on Internet: A study based on utilitarian and hedonic value. Jornal of Technovation, 27(12), 774-787.
25- Xia, L. (2007). Affect As Information: the Role of Affect in Consumer Online Behaviors. Advances in Consumer Research, 29(1), 93-100.